Kompetencje
Kompetencje Rady Miejskiej w Żychlinie
Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej .
Do wyłącznej właściwości Rady należy :
1) uchwalenie i zmiana statutu gminy, statutu sołectwa (osiedla ),
2) ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności ,
3) powoływanie i odwoływanie - na wniosek Burmistrza, sekretarza oraz skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu ,
4) powoływanie kierownika urzędu stanu cywilnego i jego zastępcy ,
5) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji ,
6) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu ,
7) uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
8) uchwalenie programów gospodarczych ,
9) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki ,
10) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych przepisach ,
11) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących :
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady ,
b) emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
przez Burmistrza ,
c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów ,
d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym ,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę ,
f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich ,
g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza ,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek ,
i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym ,
12) określenia wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania ,
13) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i z zakresu właściwości województwa ,
14) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku ,
15) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych ,
16) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych, wznoszenia pomników ,
17) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy ,
18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów ,
19) uchwalanie przepisów gminnych w granicach ustawowego upoważnienia ,
20) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady .