Zadania i kompetencje Urzędu
Zadania i kompetencje Urzędu
§ 7
1. Urząd stanowi aparat pomocniczy organów Gminy: Rady i Burmistrza.
2. Do z akresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych,
2) zadań zleconych,
3) zadań publicznych powierzonych gminie w drodze porozumienia komunalnego,
4) zadań wynikających z ustaw szczególnych
§ 8
1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy, w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) Przygotowanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, zarządzeń, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy.
2) Wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,
3) Zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,
4) Przygotowania materiałów do uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów Gminy,
5) Realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Gminy,
6) Zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji Rady, posiedzeń komisji oraz pracy Burmistrza,
7) Prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
8) Wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi, w tym zakresie przepisami prawa a w szczególności:
a. przyjmowanie, rozdział , przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b. prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c. przekazywanie akt do archiwum,
9) Realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy –zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 12
Urząd działa w oparciu o następujące zasady :
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) planowania pracy,
6) kontroli wewnętrznej,
7) podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu, poszczególne referaty i stanowiska pracy,
8) wzajemnego współdziałania.
§ 13
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie przepisów prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 14
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków są obowiązani postępować w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa i Gminy.
§ 15
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasad szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 16
Urzędem kieruje Burmistrz przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem za realizację swoich zadań.
§ 17
1. Urząd działa zgodnie z rocznym planem pracy.
2. Roczny plan pracy Urzędu opracowuje Kierownik Referatu Organizacyjno-Prawnego (Sekretarz) a zatwierdza Burmistrz w terminie do 31 grudnia roku poprzedniego.
§ 18
W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne referaty i wykonywanie obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.
§ 19
1. Referaty i stanowiska pracy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Referaty i stanowiska pracy są obowiązane do współpracy i współdziałania między sobą w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.